Reprezentacja spółki to temat, który bardzo często pojawia się w rozmowach o spółkach. O tym, że to zarząd reprezentuje spółkę i prowadzi jej sprawy, pewnie wiesz. Jednak dziś chciałabym napisać o tym, jak konkretnie zarząd to robi. Jak zarząd reprezentuje spółkę?
Zacznę od szybkiego wyjaśnienia różnicy między prowadzeniem spraw spółki a jej reprezentowaniem. Posłużę się przykładem, bo – wiadomo – tak najłatwiej.
Otóż wyobraź sobie, że spółce brakuje mocy przerobowych i potrzebuje dodatkowych ludzi do realizacji swoich celów. W ramach prowadzenia spraw spółki członkowie zarządu spółki siądą i będą się zastanawiać: kogo spółce potrzeba, zatrudnić czy outsourcować, jakie muszą mieć kwalifikacje potrzebne osoby, ile spółka ma na to pieniędzy… Potem siądą do internetu, poszukają ofert firm, które mogłyby się tym zająć, poscrollują ogłoszenia, wyślą maile (lub zlecą ich wysłanie) z zapytaniem ofertowym, zaproszą kandydata/kontrahenta na rozmowę, zrobią naradę, podejmą decyzję…
A gdy ją podejmą, to zawrą z wybranym podmiotem (osobą lub przedsiębiorstwem) jakąś umowę – zlecenia, o pracę, o dzieło… Zawrą umowę, a dokładnie złożą – działając jako zarząd w imieniu i na rzecz spółki – oświadczenie woli o związaniu jej konkretną umową i przyjmą również w imieniu i na rzecz spółki oświadczenie drugiej strony – zleceniobiorcy, pracownika, wykonawcy dzieła…